Zielony koktajl ze spiruliną – energetyzujący!

Skąd wziął się pomysł na zielony koktajl ze spiruliną? Z wiosny i z potrzeby doenergetyzowania organizmu. Bo po zimie jest jakiś taki sflaczały, obolały i pozbawiony energii, trzeba więc działać. Oprócz świeżej zieleniny obecnej w rozmaitych potrawach – w zupie z pokrzyw (tu jest jeszcze drugi doskonały przepis na zupę) i szpinaku, tofucznicy z czosnkiem niedźwiedzim, świeżego twarożku z dzikim szczypiorkiem, czyli czosnkiem winnicowym oraz zwyczajowym koktajlem z jarmużem – warto sięgnąć po spirulinę. Jest dostępna o każdej porze roku, łatwo można więc dodawać ją do miksowanych dań.zielony koktajl ze spiruliną

Spirulina jako superfoods

Spirulina, czyli sproszkowane mikroalgi, w obecnych czasach może być jednym z naszych najlepszych naturalnych suplementów diety. Szczególnie, kiedy otaczające nas środowisko zawiera coraz więcej toksycznych substancji, woda i powietrze są zanieczyszczone, a przetworzona żywność oraz stres kulturowy to główne czynniki powodujące zagrożenie dla zdrowia. Podstawowym składnikiem spiruliny jest najważniejszy budulec komórek naszego ciała – białko. Zawiera go czterokrotnie więcej niż ta sama ilość zawarta w mięsach. Jednak najważniejsza jest zasobność spiruliny w 8 aminokwasów egzogennych, które nie mogą być produkowane w naszym organizmie. Spirulina zawiera ponadto 25 razy więcej beta-karotenu, czyli prowitaminy A, niż np. marchew.zielony koktajl ze spiruliną

Spirulina ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B jest doskonała, szczególnie przy diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej. Zawiera bowiem witaminę B1 w ilości większej, niż warzywa czy owoce, witaminę B2 w ilościach od 5 do 20 razy większej niż znajduje się w naszym tradycyjnym żywieniu oraz witaminę B12 wpływającą na poprawę pamięci i zapobieganie anemii. Jeżeli spożywamy mięso, możemy czerpać witaminę B12 np. z wątroby zwierzęcej, jednak spirulina zawiera jej do 2,5 razy więcej, jest więc świetną alternatywą dla tych, którzy mięsa nie jadają. (źródło)zielony koktajl ze spiruliną

Wątpliwości dotyczące witaminy B12

Co do obecności witaminy B12 w spirulinie – muszę jeszcze rzecz dokładnie sprawdzić. Miałam duże zaufanie do podanego źródła, ale właśnie zachwiało się ono nieco – na razie mam informację, że te algi zawierają tylko analogi witaminy B12. Będę teraz zgłębiać temat, a o wynikach poszukiwań napiszę. Ale – to nie ze względu na B12 używam spiruliny, więc nie warto z niej rezygnować. Nie traktujmy jej tylko jako dobrego źródła tej witaminy. 

Choć spirulina zalicza się do tzw. superpokarmów (ang. superfoods), w Polsce sprzedawana jest jako suplement diety. Większość ludzi łyka ją pod postacią kapsułek lub sprasowanych tabletek. Dlaczego??? Przecież łatwo kupić ją w wersji sproszkowanej, a później ten zielono-szmaragdowy proszek dodawać po prostu do rozmaitych miksowanych koktajli. I – prawdę mówiąc – według mnie daje się spożyć tylko w takiej postaci – w koktajlu z owocami i warzywami. Spirulina nie smakuje mi ani z wodą, ani w sałatce, ani z jogurtem. Tylko w takich pysznych, szmaragdowych koktajlach, w których jej glonowy smak i zapach jest praktycznie niewyczuwalny. Dziś podaję przepis i proporcję na jeden z nich.

Na energetyzujący, wiosenny zielony koktajl ze spiruliną dla 2-3 osób potrzebne będą:

  • 3-4 plastry świeżego ananasa
  • 2 dojrzałe banany
  • 2 łyżeczki spiruliny w proszku
  • 2-3 szklanki wody (ilość wody zależy od tego, jaką lubisz konsystencję napoju)
  • opcjonalnie – garść świeżych zielonych liści – szpinaku, jarmużu, sałaty, roszponki, pokrzywy, mniszka – choć i bez nich koktajl będzie intensywnie zielony; w naszym napoju znalazła się pokrzywa
  • opcjonalnie – 1 łyżeczka witaminy C w proszku (czyli kwasu L-askorbinowego)
  • opcjonalnie – 1 płaska łyżeczka suplementu magnezu w proszku (cytrynianu bądź jabłczanu)

zielony koktajl ze spiruliną

Zielony koktajl ze spiruliną (i pokrzywą) – przygotowanie

Użyta przeze mnie pokrzywa jest dodatkową bombą witaminową, którą warto wykorzystać na wiosnę. I w dodatku to doskonałe źródło organicznej, a więc najlepiej przyswajalnej krzemionki. Jej smak jest zupełnie niewyczuwalny w napoju, więc nie warto się jej bać, tylko dodać hojnie! Wszystkie składniki zmiksować bardzo dokładnie, by w gotowym koktajlu nie było grudek czy włókienek. Podzielić na dwie lub trzy porcje i wypić dla zdrowia i uzupełnienia energii. Nie zaszkodzi pochwalić 🙂zielony koktajl ze spiruliną

Przepis dołączam do śniadaniowej oraz pokrzywowej akcji:
Wysmakowane śniadania

Czas na Pokrzywy!

6 thoughts on “Zielony koktajl ze spiruliną – energetyzujący!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *