Smoothie z buraka i ananasa

Wspomniany niedawno koktajl wcale nie musi być zielony – mamy też smaczną  różową alternatywę pod postacią smoothie z buraka i ananasa. Pyszne, pyszne smoothie, zrób i spróbuj koniecznie! I to niezależnie od tego, czy znasz język angielski, czy nie 🙂 Warto je wypróbować i polubić ze względu na wartości odżywcze buraków. Wykorzystujemy ugotowanego lub upieczonego najlepiej “w mundurku” buraka, z dodatkiem świeżego ananasa, banana i imbiru. Pycha!smoothie z buraka i ananasa

Smoothie z buraka i ananasa – opis składników

Do zrobienia smoothie z buraka i ananasa potrzebujesz kilku zaledwie składników. To naprawdę łatwe. A ingrediencje dzisiejszego  koktajlu są wypaśne! Oto one:

  1. Buraki to prawdziwa bomba składników mineralnych, których współczesnemu człowiekowi ciągle brakuje. Działają zasadotwórczo (o czym wspominałam w tym wpisie), co przy diecie opartej w większości na produktach zakwaszających, jest zbawienne dla organizmu. Buraki to remedium na wiele chorób, w tym choroby krwi i nowotwory. Eliminują i spowalniają wzrost komórek rakowych, pomagają w schorzeniach układu trawiennego, trzustki, chorobach płuc, wzmacniają serce i układ krwionośny, regenerują wątrobę, zwiększają produkcję czerwonych krwinek, poprawiają funkcjonowanie mózgu, wzroku i odmładzają organizm. Mają właściwości przeciwzapalne. Idealne są również dla osób odchudzających się – dają maksimum energii przy minimalnej ilości kalorii.smoothie z buraka i ananasa
  2. Ananas zawiera:dużo potasu, mangan i magnez, a co najważniejsze – wyjątkowy enzym: bromelainę. Badania naukowe wykazały, że bromelaina łagodzi bóle stawów. Przepisuje się ją na przykład, by przyśpieszyć powrót do zdrowia po urazie sportowym lub operacji. A na dodatek działa ponoć odchudzająco! Nie mam pojęcia, czy z odchudzaniem to prawda, ale nie zawadzi spróbować.smoothie z buraka i ananasa
  3. Banany to owoce, które zawierają wiele składników mineralnych i liczne witaminy. Banany są przede wszystkim skarbnicą potasu, dlatego powinny po nie sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem. W jednym średniej wielkości bananie, który waży około 100 g, jest aż 358 mg potasu. Tym samym owoce te znajdują się w czołówce produktów, w których znajduje się najwięcej tego obniżającego ciśnienie tętnicze pierwiastka. Nawet słynące z niego pomidory mają go znacznie mniej (237 mg/100 g). Ponadto Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zaleca włączenie bananów do diety bogatej w potas, o niskiej zawartości sodu, ponieważ zmniejszają one ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Zaś obecna w bananie witamina B6 ułatwia przyswajanie magnezu, o czym też już kiedyś pisałam.smoothie z buraka i ananasa

Aby przygotować pyszne i zdrowe smoothie z buraka i ananasa, potrzebne będą:

  • 1 ugotowany (lub upieczony) burak średniej wielkości
  • 1/3 świeżego ananasa
  • 1 banan
  • 1 pomarańcza pozbawiona skórki
  • kawałek imbiru wielkości około 2 cm
  • 1 szklanka zimnej wody (użyta ilość zależy od soczystości użytych składników oraz Twoich preferencji)*
  • sok z 1/2 cytryny
  • jeśli masz, to nie zapomnij sypnąć porcji cytrynianu magnezu w proszku

smoothie z buraka i ananasa

Smoothie z buraka i ananasa – przygotowanie

  1. Buraka umyj (nie obieraj). Włóż do garnka, zalej gorącą wodą i ugotuj do miękkości przez ok. 1 godzinę i 15 minut. Możesz go również upiec, będzie jeszcze słodszy i smaczniejszy.  Ostudź i obierz ze skórki. Ugotowane buraki, pakowane próżniowo, możesz też kupić w wielu sklepach – to opcja dla zabieganych, ale zawsze lepiej jest przygotować je samodzielnie. Buraczka pokrój na kawałki i włóż do pojemnika blendera.
  2. Umyj ananasa i odetnij potrzebą część, czyli 1/3. Obierz dość grubo ze skórki, tak aby pozostał sam miękki miąższ, koniecznie oddziel też twardy rdzeń. Miąższ trzeba pokroić na kawałki i dodać do buraka.
  3. Dodaj jeszcze obranego banana,  pomarańczę, obrany i pokrojony na plasterki imbir, wodę oraz sok z cytryny i ewentualnie suplement magnezowy. Zmiksuj na gładkie smoothie.

smoothie z buraka i ananasa

*Wodę możesz zastąpić sokiem pomarańczowym lub jabłkowym albo – co polecam szczególnie – zimnym wywarem ze skrzypu, który dostarczy organizmowi bardzo potrzebnej krzemionki. Jak przygotować taki wywar wspominałam przy okazji wpisu o krzemie, warto się do niego cofnąć!

No i już, gotowe. Zmiksowanie smoothie z buraka i ananasa jest naprawdę proste, a uzyskany efekt pyszny i zdrowy. Smacznego!smoothie z buraka i ananasa

Poniżej znajdziesz inny pomysł na miksowankę z udziałem jakże zdrowego buraka:

Walentynkowy różowy koktajl z buraka

smoothie z buraka i ananasaŹródła wiedzy i inspiracji: 1, 2.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *