Proste placki z cukinii

W sezonie letnim często jadamy proste placki z cukinii. Takie naprawdę najprostsze, niewydziwne, a przy tym bardzo smaczne. Ich aromat zależy od dodatków. Oprócz cukinii w plackach może się znaleźć sproszkowana mieszanka curry albo świeże zioła, np. mięta lub jeszcze lepiej – jakieś “dzikuski” – rzepik, podagrycznik, macierzanka, dzikie oregano itp. Pokazywałam już kiedyś placki z cukinii z libańskim rodowodem, również bardzo smaczne i podobnie proste do wykonania, jak dzisiejsze.proste placki z cukinii

Ale te dzisiejsze to naprawdę mega i ultra proste placki z cukinii, a od innych różni je jedna cecha – utartą cukinię należy posolić. A po dłuższej chwili mocno odcisnąć z nadmiaru soku. Sól powoduje uwolnienie wody z komórek cukinii, a oddzielenie jej nadmiaru sprawia, że do ciasta można dodać naprawdę niewielką ilość mąki. Dzięki temu zabiegowi smażące się proste placki z cukinii wchłaniają znacznie mniej tłuszczu. Są więc relatywnie niskokaloryczne, a przy okazji otrzymasz danie bardziej warzywne niż mączne. Można nieomal powiedzieć, że to samo zdrowie 😀 Ale nie, skoro smażymy, to to nie jest samo zdrowie, a jednak dość zdrowe warzywne danie. Wegetariańskie, a w przypadku użycia odpowiedniej mąki – również bezglutenowe.proste placki z cukinii

Proste placki z cukinii – skład na porcję dla 2-3 osób

  • 1 nieduża młoda cukinia (około 350-400 g)
  • płaska łyżeczka soli
  • łyżeczka curry w proszku
  • 2 jajka
  • 1 kopiasta łyżka mąki (używam białej orkiszowej)
  • tłuszcz do smażenia
  • do podania – jogurt, kwaśna śmietana, sos czosnkowy, cukier, płynny miód lub co tam jeszcze wyobraźnia Ci podpowie

proste placki z cukinii

Proste placki z cukinii – wykonanie

  1. Cukinię umyj, odetnij końce (nie obieraj i nie usuwaj gniazd nasiennych – młoda cukinia nie potrzebuje takiego traktowania). Zetrzyj na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Dodaj płaską łyżeczkę porządnej (nierafinowanej, kamiennej) soli, wymieszaj i odstaw na przynajmniej 15 minut, by owoce puściły sok.tarta cukinia
  2. W misce rozbełtaj 2 jajka, dodaj bardzo dobrze odciśniętą cukinię, kopiastą łyżkę mąki orkiszowej lub zwyczajnej pszennej. Do miski trafią też dowolnie wybrane przyprawy lub zioła – ja tym razem użyłam proszku curry. Wymieszaj wszystko dokładnie.proste placki z cukinii
  3. Na patelni rozgrzej tłuszcz do smażenia. Może to być masło klarowane lub dowolny olej. Ja lubię smażyć na tłuszczach nasyconych, które nie ulegają tak wielkiej degradacji podczas podgrzewania. Dla mnie akceptowalne są oleje kokosowy lub palmowy, a jeśli jadasz produkty odzwierzęce, to dobrze sprawdzi się smalec, sadło lub łój. Ale możesz też użyć po prostu dowolnego oleju, pokazałam tu tylko najmniej szkodliwe opcje smażenia, bez przymusu.proste placki z cukinii
  4. Płaskie porcje ciasta nakładaj łyżką na rozgrzany tłuszcz i smaż do momentu, aż proste placki z cukinii będą lekko przyrumienione z obu stron.

Z czym podawać proste placki z cukinii

Oczywiście z surówką lub kiszonką albo z kiszoną surówką – bo kiszonki trzeba jadać do każdego posiłku. Oczywiście z sałatą lub zielonymi liśćmi podanymi w inny dowolny sposób – np jako koktajl – bo zielone liście należy spożywać jak najczęściej. A poza tym – masz do wyboru dowolne dodatki smakowe. J. lubi jadać proste placki z cukinii z sosem czosnkowym na bazie jogurtu. Ja natomiast wybieram świeży, płynny miód, bo mam do niego dostęp tylko latem.proste placki z cukiniiproste placki z cukinii

Smacznego!proste placki z cukinii

Powiązane wpisy

4 thoughts on “Proste placki z cukinii

    1. Nie próbowałam liczyć wartości kalorycznej, ale skoro cukinia jest o wiele bardziej niskokaloryczna niż ziemniaki – to z pewnością takie placki zawierają mniej kalorii, niż ziemniaczane. To tak na chłopski (babski) rozum 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *