Ziemniaki z nie-smażoną cebulą (i wiosennym zielskiem)

Jeśli mam wielką ochotę na pyszne wielkopolskie pyreczki, wówczas przyrządzam ziemniaki z nie-smażoną cebulą i mnóstwem ziół. To jest proste, chłopskie danie, niewyszukane, niefotogeniczne, ale bardzo zdrowe i smaczne. W sam raz na Wielki Post, Wielki Tydzień, a nawet Wielki Piątek. Zazwyczaj ziemniaczki podaje się z cebulą jak najbardziej smażoną, ale nie każdy organizm dobrze przyjmuje, trawi i wchłania taką pyszną smażeninę… Nie jest też ona zdrowa, niestety. Zdecydowanie powinniśmy unikać smażenia w naszej kuchni, jeśli chcemy zachować zdrowie. Smażona żywność jest ciężkostrawna, tucząca, działa prozapalnie i jest kancerogenna. Pyszna, ale szkodliwa, więc jeśli tylko uda się uniknąć smażenia – warto to zrobić.Ziemniaki z nie-smażoną cebulą

A dodatek nie-smażonej cebuli do ziemniaków lub innych potraw jest naprawdę godny polecenia. Pomysł na tę duszoną i na koniec polewaną zdrowym olejem cebulę wzięłam od nieodżałowanej Stefanii Korżawskiej, propagatorki ziołolecznictwa i kurowania jedzeniem. Pani Stefania uważała, że tak przygotowana cebula nie zaszkodzi nikomu, a przysłuży się każdej wątrobie! Jest lekkostrawna i zdrowa. Może ją więc jeść każdy bez obaw o swoje samopoczucie. Dodatek świeżych ziół to już moja wariacja na temat 🙂Ziemniaki z nie-smażoną cebulą

Ziemniaki z nie-smażoną cebulą – skład

  • ziemniaki – ile kto jest w stanie zjeść
  • 1 bardzo duża cebula na osobę
  • ulubione suszone zioła, np.majeranek, zioła prowansalskie, kumin, kolendra, pieprz i inne, które lubimy i komponują się ze smakiem cebuli, dzikie zioła (macierzanka, wrotycz, babka, pokrzywa i inne dzikuski) są szczególnie pożądane!
  • nierafinowana sól (morska, himalajska, a szczególnie dobra kamienna z Kłodawy lub Wieliczki) – bez antyzbrylaczy
  • tłoczony na zimno olej lniany – kilka łyżek
  • opcjonalnie – świeża zielenina dodana na sam koniec, by już się nie gotowała – tym razem użyłam młodych listków podagrycznika i ziarnopłonu wiosennego
Ziemniaki z nie-smażoną cebulą
Podagrycznik
Ziemniaki z nie-smażoną cebulą
Podagrycznik
Ziemniaki z nie-smażoną cebulą
Ziarnopłon wiosenny

Ziemniaki z nie-smażoną cebulą

Ziemniaki z nie-smażoną cebulą – przygotowanie

  1. Ziemniaki ugotuj w zwykły sposób. W mundurkach albo obrane, z wody lub gotowane na parze. Ważne, by stały się miękkie, smaczne i lekkostrawne.
  2. Gdy ziemniaki się gotują, pokrój w piórka lub w sporą kostkę duże cebule, po jednej na osobę. Włóż je na rozgrzaną patelnię bez tłuszczu, posyp wybranymi suszonymi ziołami dość obficie, oprósz solą i wlej 1/2 szklanki zimnej wody. Ja tym razem użyłam majeranku, czosnku niedźwiedziego, mielonego kminku, pieprzu i bluszczyku kurdybanka, ale zestaw przypraw często się zmienia.Ziemniaki z nie-smażoną cebulą
  3. Duś pod przykryciem na małym ogniu przez 15-20 minut, aż cebula zmięknie. Byłoby dobrze, gdyby cała użyta woda odparowała z patelni. Pod koniec duszenia dodaj 3-4 łyżki dobrego oleju lnianego i już nie podgrzewaj, tylko wyłóż na gorące odcedzone ziemniaki. Na tym etapie możesz też dorzucić posiekane świeże zioła – na wiosnę to doskonały zastrzyk energii i witamin. Ja dodałam podagrycznik i ziarnopłon, ale może być zwyczajna natka pietruszki.Ziemniaki z nie-smażoną cebulą
  4. Teraz możesz już jeść oraz częstować rodzinę i gości z pożytkiem dla zdrowia, a zaraz potem – chwalić 😀

Ziemniaki z nie-smażoną cebulą

Jest to prosta, polska, chłopska potrawa, bezglutenowa i wegańska, a na dodatek dobrze służąca zdrowiu – duszona a nie smażona cebula ze sporą ilością przypraw i podana z tłoczonym na zimno olejem jest dobrodziejstwem dla wątroby. Wystarczy podać z kiszonym ogórkiem i już mamy prosty obiad. Pani Stefania Korżawska, od której zaczerpnęłam ten pomysł (i stosuję od lat) twierdziła, że taka cebula na pewno nikomu nie zaszkodzi, w przeciwieństwie do smażonej. Smacznego!Ziemniaki z nie-smażoną cebulą

I jeszcze jako bonus – stosowanie cebuli po kuracji antybiotykowej

Zjadanie przez kilka dni porcji tego warzywa szczególnie wskazane jest po kuracji antybiotykami, ponieważ cebula ma działanie grzybobójcze. Aby ją przygotować, wystarczy zalać wodą pokrojoną cebulę i wolno dusić. Doprawiona solą, pieprzem, smakuje doskonale, zwłaszcza gdy dodamy jeszcze 2 łyżki oliwy (albo – jak u mnie – oleju lnianego) i na przykład wbijemy jajko.

O rozmaitych zdrowotnych zastosowaniach cebuli sporo można przeczytać tu. To naprawdę ciekawe!Ziemniaki z nie-smażoną cebulą

Na koniec dodam tylko, że bardzo dobre właściwości zdrowotne i smakowe ma cebula kiszona, zachęcam do poczytania i oczywiście zrobienia!

Czy można zakisić cebulę?

Kiszona cebula

 

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *